Pyhtaatv


 

PYHTÄÄN KUNTA                                                     ESITYSLISTA             5/2025                                                                                                     1

 

Kunnanvaltuusto

 

AIKA                                  10.11.2025 klo 18:00 - 

 

PAIKKA                             Huutjärven koulu

 

ASIAT

 

§                                         Otsikko                                                                            Sivu

1                                                                   Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus Kvalt              3

2                                                                   Pöytäkirjan tarkastaminen Kvalt               4

3                                                                   Osavuosikatsaus 2/2025      5

4                                                                   Veroprosentit vuonna 2026 7

5                                                                   Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2024 /             10

Vastineet

6                                                                   Hakumenettely painotettuun perusopetukseen               12

Hirvikosken koululle

7                                                                   Jätepoliittinen ohjelma 2025-2030            15

8                                                                   Etelä-Kymenlaakson kotouttamisohjelman raportti       16

2023-2024

9                                                                   Valtuustoaloite / Pesimäaikaisten hakkuiden                  18

välttäminen ja luonnon monimuotoisuuden

huomioiminen Pyhtään kunnan omistamissa metsissä

10                                                                Mikrometsän perustaminen Huutjärven pohjoispuolelle 21

 

 

PÖYTÄKIRJAN

NÄHTÄVÄNÄPITO    Pyhtään kunnanvirasto 13.11.2025 klo 9.00-15.00. Pöytäkirjan julkaisu

yleiseen tietoverkkoon 13.11.2025 

 

                                                                                          

 

PUHEENJOHTAJA           Tuija Arvila

 

 

                       

PYHTÄÄN KUNTA

 

 

 

OSALLISTUJAT

ESITYSLISTA

5/2025

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nimi

Tehtävä

 

 

Läsnä

Arvila Tuija

Kvalt pj

 

 

 

Liimatainen Mervi

Kvalt I vpj

 

 

 

Nurmiranta Ilkka

Kvalt II vpj

 

 

 

Aksels Tuulikki

Jäsen

 

 

 

Drockila Maj-Len

Jäsen

 

 

 

Heiskanen Kai

Jäsen

 

 

 

Helle Tiina

Jäsen

 

 

 

Hovi Leena

Jäsen

 

 

 

Huovila Kari

Jäsen

 

 

 

Jaakola Anna

Jäsen

 

 

 

Joas Timo

Jäsen

 

 

 

Kailio Anna-Leena

Jäsen

 

 

 

Kujala Marko

Jäsen

 

 

 

Kulhelm Jarmo

Jäsen

 

 

 

Larvi Tommy

Jäsen

 

 

 

Lehto Heli

Jäsen

 

 

 

Lehto Raul

Jäsen

 

 

 

Marttila Juho

Jäsen

 

 

 

Mattila Natalie

Jäsen

 

 

 

Paananen Elina

Jäsen

 

 

 

Peltomäki Minni

Jäsen

 

 

 

Pöyhönen Jouko

Jäsen

 

 

 

Sahari Petra

Jäsen

 

 

 

Salama Jane

Jäsen

 

 

 

Sjögren Niklas

Jäsen

 

 

 

Tenttula Aleksanteri

Jäsen

 

 

 

Turunen Riikka

Jäsen

 

 

 

Lindholm Terhi 

Asiantuntija

 

 

 

Koskinen Tommi 

Pöytäkirjanpitäjä

 

 

 

Paju Taija 

Asiantuntija

 

 

 

Hakulinen Sari 

Asiantuntija

 

 

 

Kaulio Janne 

Asiantuntija

 

 

 

 

Eskola Venla

Nuorisovaltuuston edustaja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus Kvalt

 

Kvalt 10.11.2025 §                                                                                      

                             Kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta

lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo-oikeus tai velvollisuus. Samassa ajassa on kokouksesta tiedotettava kunnan verkkosivuilla.  Kokouskutsussa on ilmoitettava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat (hallintosääntö 81 §).

 

                    Valtuuston kokouksen ajasta ja paikasta tiedotetaan ennen kokousta niissä

tiedotusvälineissä, joissa valtuusto on päättänyt kokouksistaan ilmoittaa (hallintosääntö 81 §).

 

                           Kunnanvaltuuston kokouksesta on ilmoitettava säädetyn tavan lisäksi

Pyhtäänlehti-Pyttisbladet -nimisessä paikallislehdessä kokouksen aika ja paikka sekä milloin ja missä paikassa kokouksen tarkastettu pöytäkirja valitusosoituksineen tullaan pitämään yleisesti nähtävänä (kv:n päätös 7 § 10.2.2020).

 

                                           Esityslista, joka sisältää selostuksen käsiteltävistä asioista ja ehdotukset valtuuston päätöksiksi, on lähetettävä kokouskutsun yhteydessä, jolleivat erityiset syyt ole esteenä (hallintosääntö 82 §).

 

                            Tästä kokouksesta on annettu yleisesti tieto hallintosäännön 81 §:n ja

kunnanvaltuuston päätöksen 7 § 10.2.2020 mukaisesti julkaisemalla kokousta koskeva kuulutus kunnan verkkosivuilla ja PyhtäänlehtiPyttisbladetissa 29.10.2025.

 

                                           Kokouksen esityslista liitteineen on julkaistu sähköisessä

kokousjärjestelmässä 05.11.2025.

 

Päätösehdotus                    Kunnanhallitus toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.

 

Päätös                                    


 

 

2

Pöytäkirjan tarkastaminen Kvalt

 

Kvalt 10.11.2025 §    

 

Valtuuston pöytäkirjan tarkastaa kaksi kullakin kerralla tähän tehtävään valittua valtuutettua siltä osin kun pöytäkirjaa ei tarkasteta kokouksessa (hallintosääntö 102 §).

 

 

Päätösehdotus

 

Valtuusto valitsee kaksi valtuutettua tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan.

Päätös

 


 

3

Osavuosikatsaus 2/2025

 

Khall 20.10.2025 § 155

 

 

 

 

 

Valmistelija

 

 

 

 

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

Toimialat ovat laatineet osavuosikatsauksen ajalta 1.1.-31.8.2025. Katsaus sisältää muun muassa koko kunnan tasoisen tuloslaskelman sekä tulosalueittain määrärahojen sekä raportoitavissa olevien toiminnallisten mittarien toteutumatilanteen samalta ajanjaksolta.

Kunnan käyttötalousmenojen ja -tulojen tavoitetaso on ko. ajankohtana n.

66 %. Toimintatuottojen osalta toteutuma on 235 000 euroa yli tavoitetason. Menojen toteutuma alittaa tavoitetason 263 000 eurolla. Toimintakate alittaa budjetoidun 497 000 eurolla. 

Valtionosuudet ja verotulot ovat alle tavoitetason. Verotulojen tilitykset vaihtelevat kuukausittain. Rahoituskulut ovat toteutuneet alle budjetoidun.

Vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden tuloslaskelma osoittaa 172 243 euron ylijäämää.

Ennuste koko tilikauden lopun tilanteesta on tässä vaiheessa budjetoidun mukainen. Ennusteeseen sisältyy epävarmuustekijöitä sekä positiiviseen että negatiiviseen suuntaan. 

 

Esityslistan oheismateriaalina on osavuosikatsauksen materiaalit.

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus merkitsee asian tiedoksi ja lähettää sen edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi.

 

Päätös

Hyväksyttiin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalt 10.11.2025   

  

422/02.02.02/2023

 

 

  

Valmistelija

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

Päätösehdotus

Kunnanvaltuusto merkitsee asian tiedoksi.

 

Päätös

 

 

Oheismateriaali

  

Otsikko

OVK 2-2025 kooste - Oheismateriaali

Toteuma tekninen 1-8 2025

HyvLTK Toteumaraportti 1-8 2025

Investoinnit TOTEUMA 1 -8 2025

Strategiaohjelmat toteuma 0825

4

Veroprosentit vuonna 2026

 

Khall 03.11.2025 § 162                                                                             

                       

 

 

Valmistelija                         Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa tuloveroprosentin suuruus Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, niin ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §).

 

Vuoden 2026 tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit tulee näin ollen ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään maanantaina marraskuun 17. päivänä 2025.

 

Vuonna 2025 kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti Suomessa on 7,54. Valtuusto päätti joulukuussa 2019 nostaa Pyhtään kunnan tuloveroprosenttia 0,5 prosenttiyksiköllä 20,75 %:iin. Soteuudistukseen liittyneen leikkauksen myötä kunnan tuloveroprosentiksi muodostui 8,11. Tuloveroprosentti ilmoitetaan vuodesta 2024 alkaen kymmenyksen tarkkuudella. Tästä johtuen esimerkiksi Pyhtään vuonna 2023 voimassa ollut veroprosentti 8,11 pyöristettiin vuodelle 2024 lukuun 8,10.

 

Kymenlaakson kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti on ollut kuluvana vuonna 9,12 %. Kymenlaakson alhaisin veroprosentti on vuonna 2025 ollut Pyhtäällä. Kotkan veroprosentti on 9,4, Kouvolan 8,9 ja Haminan 9,4. Miehikkälässä veroprosentti on 9,5 ja Virolahdella 9,9. Vertailun vuoksi todetaan lisäksi, että Uudenmaan maakuntaan kuuluvan Loviisan kaupungin veroprosentti on 7,6.

 

Vuoden 2026 talousarviota on valmisteltu siten, että tuloveroprosentti olisi 8,10.

 

Kiinteistöveroprosentit:

 

Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden vuosittain etukäteen samalla kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kiinteistöveroprosentit määrätään prosentin sadasosan tarkkuudella.

 

Vuoden 2026 lakisääteiset kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälit ovat samat kuin vuonna 2025:

 

-         yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 - 2,00

-         maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 1,30– 2,00 %

 

-         vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41 - 1,00

-         muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93 - 2,00

-         voimalaitosten veroprosentti korkeintaan 0,93 - 3,10

-         yleishyödyllisten yhteisöjen veroprosentti 0,00 - 2,00

-         rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti 2,00 - 6,00

 

 

Vuoden 2026 talousarvion valmistelussa on oletettu kiinteistöveroprosentit pidettäväksi vuoden 2025 tasolla. Vuonna 2026 kertyvän kiinteistöveron laskennallinen arvioitu määrä olisi näin ollen noin 2,2 miljoonaa euroa.

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että:

 

-                                  Kunnan tuloveroprosentiksi määrätään 8,10 vuonna 2026

 

-                                  Kunnan kiinteistöveroprosentit ovat vuonna 2026 seuraavat:

 

-                                  yleinen kiinteistöveroprosentti sekä erillinen maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30

-                                  vakituisten asuntojen kiinteistöveroprosentti 0,62

-                                  muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,55

-                                  voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10

-                                  pienvoimalaitos, yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30

-                                  yleishyödyllisten yhteisöjen omistamien pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä olevien kiinteistöjen kiinteistöveroprosentti 0,00.

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Kvalt 10.11.2025   

  

421/02.02.00/2025

 

 

  

Valmistelija

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että:

 

-         Kunnan tuloveroprosentiksi määrätään 8,10 vuonna 2026

 

-         Kunnan kiinteistöveroprosentit ovat vuonna 2026 seuraavat:

 

-         yleinen kiinteistöveroprosentti sekä erillinen maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30

-         vakituisten asuntojen kiinteistöveroprosentti 0,62

-         muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,55

-         voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10

-         pienvoimalaitos, yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30

-         yleishyödyllisten yhteisöjen omistamien pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä olevien kiinteistöjen kiinteistöveroprosentti 0,00.

 

Päätös                                    

5

Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2024 / Vastineet

 

Tark 28.05.2025 § 40

 

 

 

 

 

 

Jatketaan arviointikertomuksen 2024 valmistelua.

 

Päätösehdotus

Allekirjoitetaan arviointikertomus.

 

Päätös

 

 

  

Kvalt 09.06.2025 § 28

 

 

 

 

 

 

 

 

Päätösehdotus

Tarkastuslautakunta esittää valtuustolle, että lautakunnilta ja toimialoilta pyydetään vastineet arviointikertomuksessa esitettyihin havaintoihin, selvityspyyntöihin ja suosituksiin sekä ilmoittamaan niistä kunnanvaltuustolle ja edelleen tarkastuslautakunnalle marraskuun loppuun mennessä.

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Khall 03.11.2025 § 164

 

 

 

 

 

Valmistelija

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

Tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen vuodelta 2024 on valmisteltu liitteenä oleva vastine

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että annetut vastineet hyväksytään ja annetaan edelleen tarkastuslautakunnalle tiedoksi.

 

Päätös

Hyväksyttiin.

 

 

 

 

 

 

 

Kvalt 10.11.2025   

  

2/00.03.01/2025

 

 

  

Valmistelija

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että annetut vastineet hyväksytään ja annetaan edelleen tarkastuslautakunnalle tiedoksi.

 

Päätös

 

Liitteet

  

Numero Otsikko

                                                         Liite1       Arviointikertomus 2024

                                                         Liite2      Vastineet tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen 2024

6

Hakumenettely painotettuun perusopetukseen Hirvikosken koululle

 

Hvltk 23.09.2025 § 49                                                                              

                       

 

 

Valmistelija                        Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640

 

Hyvinvointilautakunnan suomenkielinen jaosto on kokouksessaan

10.09.2025 § 7 hyväksynyt Pyhtään kunnan opetussuunnitelman muutoksen koskien Hirvikosken koulun painotettua perusopetusta. Hirvikosken koulussa toteutetaan luonto- ja yrittäjyyspainotteista perusopetusta kaikilla vuosiluokilla 1-6, lukuvuodesta 2026-2027 alkaen. 

 

Hyvinvointilautakunnan suomenkielinen jaosto esittää, että hakumenettely painotettuun perusopetukseen olisi avoin kaikille Pyhtään kunnan peruskoululaisille sekä esiopetukseen osallistuville oppilaille. Tämä edellyttää lautakunnan ja edelleen kunnanhallituksen päätöstä lähikouluperiaatteesta luopumisesta Hirvikosken koulun osalta. 

 

      Päätös mahdollisuudesta hakeutua painotettuun perusopetukseen tukee koululaisten yhdenvertaisuutta. Ratkaisulla on myös vaikutuksia Hirvikosken kylän elinvoimaisuuteen sekä kylän yhteisöllisyyden tukemiseen ja vahvistamiseen. Toimenpide on Pyhtään kuntastrategian mukainen ja tämä kohdistuu mm. seuraaviin strategisiin tavoitteisiin:

 

                                               Pyhtää kartalle:

                                               Erottautuminen kuntakentästä

                                        Ratkaisu on rohkea toimenpide kyläkoulun elinvoimaisuuden kannalta.      

                  Painotetulla perusopetuksella tuetaan koululaisten yrittäjälähtöisiä taitoja.                  Lisäksi ratkaisulla tuetaan asukaslähtöisyyttä.

    

                                               Helpoin arki, paras kasvualusta:

                                               Laadukas varhaiskasvatus ja perusopetus   

 

      Pyhtään erottautumis- ja vetovoimatekijä: laadukkaat lasten ja nuorten palvelut

      Varmistetaan laadukkaat resurssit varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen sekä laadukkaat ajanmukaiset oppimisympäristöt ja niiden kehittäminen. Kokeillaan uusia pedagogisia ratkaisuja.

      Huolehditaan nopeasta pääsystä varhaiskasvatukseen, myös yksityisiä palveluntuottajia, yksi ruotsinkielinen päiväkoti.

      Säilytetään yhden keskuskoulun ja kyläkoulujen malli, joista yksi ruotsinkielinen.

      Toteutetaan työelämälähtöisyyttä: taitojen vahvistaminen perusopetuksessa, nuorten kesätyöpaikat, ohjaamon rooli. 

      Tarjotaan monipuolista harrastustoimintaa lapsille ja nuorille lähellä ja kytkettynä koulupäivään, harrastuskokeiluja, kansainvälisiä hankkeita. 

   

Hakumenettelyn avaamisella on kustannusvaikutuksia, mitkä aiheutuvat mahdollisista koulukyydeistä. Koulukyytikustannuksissa pyritään kuitenkin mahdollisimman edullisiin ratkaisuihin, reitittämällä kyydit       mahdollisimman tehokkaasti. Kustannukset vaihtelevat lukuvuosittain. 

    

 

 

Päätösehdotus                    Hyvinvointilautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.

 

Päätös                                 Hyväksyttiin.

 

 

Khall 06.10.2025 § 148                                                                            

                       

 

 

Valmistelija                        Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640

 

 

 

 

Päätösehdotus                    Hyvinvointilautakunta esittää kunnanhallitukselle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.

 

Päätös                                 Asian käsittelyn aikana esittelijä muutti päätösehdotuksen kuulumaan seuraavasti:

 

Hyvinvointilautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.

 

Esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalt 10.11.2025                                                                                         

389/00.01.02.00/2025                                                                                 

 

 

Valmistelija                        Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640

 

 

 

 

 

Päätösehdotus                    Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.

 

Päätös                                    

7

Jätepoliittinen ohjelma 2025-2030

 

Khall 03.11.2025 § 165

 

 

 

 

 

Valmistelija

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

Jätepoliittisella ohjelmalla Kymen jätelautakunnan ja Kymenlaakson Jäte Oy:n toimialueen kunnat asettavat yhteiset kehittämistavoitteet vastuulleen kuuluvalle asumisen ja kuntien omien hallinto- ja palvelutoimintojen yhdyskuntajätteen jätehuollolle. Jätepoliittinen ohjelma 2025–2030 on laadittu alueen kuntien nimeämässä ohjausryhmässä. 

 

Ohjelmaluonnos on ollut yleisesti nähtävillä ja luonnoksesta on pyydetty kunnilta lausunnot syksyllä 2024. Pyhtään lausunnon on antanut kunnanhallitus 21.10.2024 § 120. Kunnalla ei tällöin ollut lausuttavaa asiaan.

 

Ohjausryhmä on lähettänyt Kymen jätelautakunnan kautta ohjelman hyväksyttäväksi kuntien valtuustoissa.

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy jätepoliittisen ohjelman vuosille 2025-2030 liitteen mukaisesti

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Kvalt 10.11.2025   

  

461/11.06/2024

 

 

  

Valmistelija

 

Tommi Koskinen, p. 046 922 8207

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy jätepoliittisen ohjelman vuosille 2025-2030 liitteen mukaisesti.

 

Päätös

 

Liitteet

  

Numero Otsikko

Liite3       Jätepoliittinen ohjelma 2025-2030, Kymen jätelautakunnan alueen kunnat

8

Etelä-Kymenlaakson kotouttamisohjelman raportti 2023-2024

 

Hvltk 23.09.2025 § 50

 

 

 

 

 

Valmistelija

Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640

 

 

 

Vanhan kotoutumislain (1386/2010) mukaan kuntien tuli laatia kotouttamisohjelma. Viimeisin Etelä-Kymenlaakson kuntien yhteinen seudullinen kotouttamisohjelma on tehty vuosille 2023–2026. Seudullista kotouttamisohjelmaa on toteutettu jo vuodesta 2013. Kotouttamisohjelma hyväksytään kuntien ja kaupunkien valtuustoissa ja sen sisältö nivoutuu kuntien ja kaupunkien strategioihin. 

 

 

Ohjelmaan on laadittu sekä kuntakohtaiset että yhteiset seudulliset tavoitteet. Ohjelman tavoitteiden toteutumista seuraa ja arvioi seudullinen Maahanmuuttotoimikunta. Esiteltävässä raportissa kuvataan vuosien 2023– 2024 toimintaa.

 

 

Kotoutumislain piiriin kuuluvat Suomeen muuttaneet maahanmuuttajat, jotka eivät ole Suomen kansalaisia. Kotoutumislakia ei sovelleta turvapaikanhakijoihin. Tilapäisesti maahan muuttaneella henkilöllä on mahdollisuus laissa mainittuihin toimenpiteisiin ja palveluihin, kuten opiskelijat ja tilapäisen suojelun saaneet.

 

 

Etelä-Kymenlaakson kunnilla on yhteinen sopimus kotoutumisen palveluiden järjestämisestä.

 

Päätösehdotus

Hyvinvointilautakunta merkitsee kotouttamisohjelman raportin 2023-2024 tiedoksi ja antaa raportin edelleen kunnanhallitukselle sekä kunnanvaltuustolle tiedoksi.

 

Päätös

 

 

Merkittiin tiedoksi.

Khall 06.10.2025 § 149

 

 

 

 

 

Valmistelija

 

Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640

 

 

 

Päätösehdotus

Hyvinvointilautakunta esittää kotouttamisohjelman raportin 2023-2024 tiedoksi kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle.

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Kvalt 10.11.2025   

  

305/00.04.01/2023

 

 

  

Valmistelija

 

 

Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanvaltuusto merkitsee asian tiedoksi.

 

Päätös

 

Oheismateriaali

  

Otsikko

Etelä-Kymenlaakson kotouttamisohjelman raportti 2023_2024

9

Valtuustoaloite / Pesimäaikaisten hakkuiden välttäminen ja luonnon monimuotoisuuden huomioiminen Pyhtään kunnan omistamissa metsissä

 

Tekltk 27.08.2025 § 53                                                                             

                       

 

 

Valmistelija                         Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503

 

Vihreiden valtuustoryhmä on jättänyt 9.6.2025 valtuustoaloitteen; Pesimäaikaisten hakkuiden välttämisestä ja luonnon monimuotoisuuden huomioimisesta Pyhtään kunnan omistamissa metsissä. Aloite oheismateriaalina.

Pyhtään kunnassa tehdään hakkuita pääosin virkistyskäyttöön suunnitelluissa metsissä, jolloin aluskasvillisuuden säilyminen ja metsän esteettisyys ovat erityisen tärkeitä. Tällaisissa tapauksissa hakkuiden ajoituksessa kannattaa ottaa huomioon sekä ekologiset että virkistyskäytön näkökulmat.

Pyhtään kunta kiittää valtuutettuja tärkeästä aloitteesta, joka nostaa esille luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kuntalaisten hyvinvoinnin kannalta merkittäviä teemoja. Kunnan strategiset tavoitteet, kuten "Helpoin arki, Paras kasvualusta" ja "Pyhtää Kartalle", tukevat kestävän kehityksen ja luonnonläheisyyden huomioimista kaikessa toiminnassa.

1.                                Pesimäaikaisten hakkuiden välttäminen Pyhtään kunta tunnistaa lintujen pesimärauhan merkityksen ja luonnonsuojelulain velvoitteet. Kunta sitoutuu tarkastelemaan metsänhoitokäytäntöjään ja varmistamaan, että pesimäaikaiset hakkuut vältetään huhti-heinäkuun aikana, ellei kyseessä ole välttämätön turvallisuuteen tai infrastruktuurin toimivuuteen liittyvä toimenpide. Tämä linjaus tullaan sisällyttämään kunnan metsänhoitosopimuksiin ja urakoitsijoiden ohjeistuksiin. Lisäksi kunta varmistaa, että urakoitsijat saavat tarvittavan koulutuksen ja tiedon pesimärauhan huomioimisesta.

2.                                Virkistysmetsien hoidon arviointi Pyhtään kunta on sitoutunut edistämään kuntalaisten hyvinvointia ja luonnon monimuotoisuutta. Virkistysmetsien hoidon vaikutuksia arvioidaan jatkossa tarkemmin ottaen huomioon sekä Luonnonvarakeskuksen että Metsähallituksen suositukset.

Arvioinnissa huomioidaan myös kuntalaisten odotukset ja näkemykset. Tavoitteena on löytää tasapaino virkistyskäytön, maisema-arvojen ja luonnon monimuotoisuuden välillä.

3.                                Avoin viestintä ja esimerkin näyttäminen Pyhtään kunta viestii avoimesti toimintalinjoistaan ja päätöksistään kuntalaisille. Tämä sisältää tiedottamisen pesimärauhan huomioimisesta sekä virkistysmetsien hoidon periaatteista. Kunta haluaa toimia esimerkkinä vastuullisesta ja luonnonläheisestä metsänhoidosta, mikä vahvistaa Pyhtään profiilia houkuttelevana ja kestävänä kuntana.

Valtuustoaloitteessa esitetyt toimenpiteet ovat linjassa Pyhtään kunnan arvojen ja tavoitteiden kanssa. Kunta ryhtyy toimenpiteisiin varmistaakseen, että pesimärauhan velvoitteet ja luonnon monimuotoisuuden suojelu huomioidaan kaikessa metsänhoidossa. Lisäksi virkistysmetsien hoitoa kehitetään kuntalaisten hyvinvointia ja ekologisia arvoja tukevaksi.

Em. päätös hakkuiden välttäminen lintujen pesimäaikana (huhti-heinäkuu) voi aiheuttaa seuraavia vaikutuksia vaikutuksia metsänhoidon käytäntöihin ja aikatauluihin, jotka on hyvä ottaa huomioon päätöksenteossa:

1.  Aikataulujen tiivistyminen ja resurssien hallinta

        Lyhyempi hakkuukausi: Kun hakkuita ei tehdä huhti-heinäkuussa, käytännössä hakkuut keskittyvät syksyyn, talveen ja varhaiskevääseen. Tämä voi aiheuttaa painetta metsänhoidon aikataulutukseen ja resurssien hallintaan.

        Urakoitsijoiden saatavuus: Metsäkoneurakoitsijoiden ja työntekijöiden saatavuus voi olla rajallista, jos hakkuut keskittyvät lyhyemmälle ajanjaksolle. Tämä voi nostaa kustannuksia, jos työvoimaa joudutaan kilpailuttamaan tiukemmassa aikataulussa.

2.  Kustannusvaikutukset

        Korkeammat hakkuukustannukset: Lyhyempi hakkuukausi voi nostaa urakoitsijoiden hintoja, koska koneiden ja työntekijöiden käyttöä joudutaan tehostamaan rajatulla ajanjaksolla.

        Varastoinnin tarve: Jos puuta hakataan enemmän kerralla, voi syntyä tarve varastoida puuta pidempään ennen sen kuljetusta tai myyntiä. Tämä voi lisätä logistiikka- ja varastointikustannuksia.

3.  Vaikutukset metsänhoidon suunnitteluun

        Hakkuusuunnitelmien joustavuus: Metsänhoitosuunnitelmia on mukautettava niin, että hakkuut voidaan toteuttaa pesimäajan ulkopuolella. Tämä voi vaatia tarkempaa suunnittelua ja priorisointia.

4.  Puunkorjuun ajoituksen vaikutukset puun laatuun ja markkinoihin

        Markkinatilanne: Puun kysyntä ja hinnat voivat vaihdella vuodenajasta riippuen. Jos hakkuut keskittyvät tiettyyn ajankohtaan, kunta voi joutua sopeutumaan markkinatilanteeseen, mikä voi vaikuttaa puun myynnistä saataviin tuloihin.

6. Ympäristövaikutukset

    Talvihakkuut: Talvella tehtävät hakkuut voivat olla ympäristön kannalta parempi vaihtoehto, koska maaperä on jäässä, mikä vähentää metsäkoneiden aiheuttamia maastovaurioita. Toisaalta etelässä talvet voivat olla leutoja, lumettomia ja kosteita, jolloin talvihakkuden etuja ei saada, vaan aluskasvillisuuden säilyminen ja metsän esteettisyys kärsii enemmän, kuin kuivassa maastossa työskenneltäessä. (telat/kumipyörät, koneden siirtokulut kasvaa teloilla ajettaessa)

Päätösehdotus

Tekniikkalautakunta päättää antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle edellä selostuosiossa esitetyn vastineen Vihreän valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen.

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Khall 15.09.2025 § 141

 

 

 

 

 

Valmistelija

 

Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus antaa valtuustolle edellä selostuosossa esitetyn vastineen Vihreän valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen ja esittää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Kvalt 10.11.2025   

  

269/11.06/2025

 

 

  

Valmistelija

 

Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503

 

 

 

Päätösehdotus

Valtuusto merkitsee edellä selostuosossa esitetyn vastineen Vihreän valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen tiedoksi ja päättää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

 

Päätös

  

 

10

Mikrometsän perustaminen Huutjärven pohjoispuolelle

 

Tekltk 30.09.2025 § 61                                                                             

                       

 

 

Valmistelija                         Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503

 

Pyhtään Perussuomalaiset ovat tehneet aloitteen; Valtuustoaloite kakkaongelman ratkaisemiseksi. Aloite oheismateriaalina. 

 

Aloitteessa ehdotetaan Mikrometsän perustamista ns. Motellinrannan puistoalueelle Valkoposkihanhien häätämiseksi tai vaihtoehtoisesti muualle sopivaan paikkaan.

 

Motellinrannan ns. puistoalue on pääosin kaavanmukaista kerrostalojen rakennusaluetta. Paikalle voi siten perustaa tilapäisesti mikrometsän, joka poistuu, jos tonteille löytyy rakentaja. Siten mikrometsälle olisi parempi tulisi etsiä muualta sopiva paikka, jos mikrometsästä halutaa pysyvä. 

 

Kakkaongelmaan ratkaisuksi voidaan kokeilla Motellinrannan viheralueiden niittämättä jättämistä, joka olisi halvin ja nopein ratkaisu.

 

Motellinrannan liikenneympyrän itäpuolella on n. 350 m2 kokoinen viheralue, joka saattaisi sopia mikrometsän perustamiseen ja johon on jo istutettu muutamia puita. Kotkassa 250 m2 kokoisen alueen mikrometsän budjetti oli n. 25 000 €, joten n. 350 m2 alueen metsittämisen hinta olisi siten n. 35 000 €. 

 

Vuoden 2026 investointisuunnitelma on parhaillaan laadittavana ja sen käsittely alkamassa. Mikrometsän perustamiseen vaadittava määräraha olisi luontevaa lisätä vuoden 2026 investointisuunnitelmaan. Tavoitteena on käsitellä vuoden 2026 investointisuunnitelma 28.10.2025 pidettävässä tekniikkalautakunnan kokouksessa.

 

Päätösehdotus                    Tekniikkalautakunta päättää, että vuoden 2026 investointisuunnitelmaan lisätään 35 000 € määräraha Motellinrannan liikenneympyrän itäpuolisen viheralueen tai muun vastaavan kokoisen alueen Mikrometsittämiseen.

 

Päätös                                 Tekniikkalautakunta päätti, että Motellinrannan pohjoisranta jätetään niittämättä eikä mikrometsää perusteta. Tekniikkalautakunta antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle edellä mainitun päätöksensä tiedoksi perussuomalaisten valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen.

 

 

 

 

 

 

Khall 06.10.2025 § 150

 

 

 

 

 

Valmistelija

 

 

Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus: 

-                                  Merkitsee tiedoksi tekniikkalautakunnan päätöksen. 

-                                  Esittää asian edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi sekä ehdottaa valtuustolle, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

 

Päätös

 

 

Hyväksyttiin.

Kvalt 10.11.2025   

  

376/11.06/2025

 

 

  

Valmistelija

 

Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503

 

 

 

Päätösehdotus

Kunnanvaltuusto: 

-  Merkitsee tiedoksi tekniikkalautakunnan päätöksen. 

-  Päättää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.

 

Päätös

 

Oheismateriaali

  

Otsikko

Perussuomalaisten valtuustoaloite kakkaongelman ratkaisemiseksi