Pyhtaatv
PYHTÄÄN KUNTA ESITYSLISTA 5/2025 1
Kunnanvaltuusto
AIKA 10.11.2025 klo 18:00 -
PAIKKA Huutjärven koulu
ASIAT
§ Otsikko Sivu
1 Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus Kvalt 3
2 Pöytäkirjan tarkastaminen Kvalt 4
3 Osavuosikatsaus 2/2025 5
4 Veroprosentit vuonna 2026 7
5 Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2024 / 10
Vastineet
6 Hakumenettely painotettuun perusopetukseen 12
Hirvikosken koululle
7 Jätepoliittinen ohjelma 2025-2030 15
8 Etelä-Kymenlaakson kotouttamisohjelman raportti 16
2023-2024
9 Valtuustoaloite / Pesimäaikaisten hakkuiden 18
välttäminen ja luonnon monimuotoisuuden
huomioiminen Pyhtään kunnan omistamissa metsissä
10 Mikrometsän perustaminen Huutjärven pohjoispuolelle 21
PÖYTÄKIRJAN
NÄHTÄVÄNÄPITO Pyhtään kunnanvirasto 13.11.2025 klo 9.00-15.00. Pöytäkirjan julkaisu
yleiseen tietoverkkoon 13.11.2025
PUHEENJOHTAJA Tuija Arvila
|
PYHTÄÄN KUNTA
OSALLISTUJAT |
ESITYSLISTA |
5/2025 |
2 |
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Nimi |
Tehtävä |
|
|
|
Läsnä |
Arvila Tuija |
Kvalt pj |
|
|
|
|
Liimatainen Mervi |
Kvalt I vpj |
|
|
|
|
Nurmiranta Ilkka |
Kvalt II vpj |
|
|
|
|
Aksels Tuulikki |
Jäsen |
|
|
|
|
Drockila Maj-Len |
Jäsen |
|
|
|
|
Heiskanen Kai |
Jäsen |
|
|
|
|
Helle Tiina |
Jäsen |
|
|
|
|
Hovi Leena |
Jäsen |
|
|
|
|
Huovila Kari |
Jäsen |
|
|
|
|
Jaakola Anna |
Jäsen |
|
|
|
|
Joas Timo |
Jäsen |
|
|
|
|
Kailio Anna-Leena |
Jäsen |
|
|
|
|
Kujala Marko |
Jäsen |
|
|
|
|
Kulhelm Jarmo |
Jäsen |
|
|
|
|
Larvi Tommy |
Jäsen |
|
|
|
|
Lehto Heli |
Jäsen |
|
|
|
|
Lehto Raul |
Jäsen |
|
|
|
|
Marttila Juho |
Jäsen |
|
|
|
|
Mattila Natalie |
Jäsen |
|
|
|
|
Paananen Elina |
Jäsen |
|
|
|
|
Peltomäki Minni |
Jäsen |
|
|
|
|
Pöyhönen Jouko |
Jäsen |
|
|
|
|
Sahari Petra |
Jäsen |
|
|
|
|
Salama Jane |
Jäsen |
|
|
|
|
Sjögren Niklas |
Jäsen |
|
|
|
|
Tenttula Aleksanteri |
Jäsen |
|
|
|
|
Turunen Riikka |
Jäsen |
|
|
|
|
Lindholm Terhi |
Asiantuntija |
|
|
|
|
Koskinen Tommi |
Pöytäkirjanpitäjä |
|
|
|
|
Paju Taija |
Asiantuntija |
|
|
|
|
Hakulinen Sari |
Asiantuntija |
|
|
|
|
Kaulio Janne |
Asiantuntija |
|
|
|
|
Eskola Venla |
Nuorisovaltuuston edustaja |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
Kokouksen laillisuus ja päätösvaltaisuus Kvalt
Kvalt 10.11.2025 §
Kutsu valtuuston kokoukseen on vähintään 4 päivää ennen kokousta
lähetettävä erikseen kullekin valtuutetulle sekä niille, joilla on kokouksessa läsnäolo-oikeus tai velvollisuus. Samassa ajassa on kokouksesta tiedotettava kunnan verkkosivuilla. Kokouskutsussa on ilmoitettava kokouksen aika ja paikka sekä käsiteltävät asiat (hallintosääntö 81 §).
Valtuuston kokouksen ajasta ja paikasta tiedotetaan ennen kokousta niissä
tiedotusvälineissä, joissa valtuusto on päättänyt kokouksistaan ilmoittaa (hallintosääntö 81 §).
Kunnanvaltuuston kokouksesta on ilmoitettava säädetyn tavan lisäksi
Pyhtäänlehti-Pyttisbladet -nimisessä paikallislehdessä kokouksen aika ja paikka sekä milloin ja missä paikassa kokouksen tarkastettu pöytäkirja valitusosoituksineen tullaan pitämään yleisesti nähtävänä (kv:n päätös 7 § 10.2.2020).
Esityslista, joka sisältää selostuksen käsiteltävistä asioista ja ehdotukset valtuuston päätöksiksi, on lähetettävä kokouskutsun yhteydessä, jolleivat erityiset syyt ole esteenä (hallintosääntö 82 §).
Tästä kokouksesta on annettu yleisesti tieto hallintosäännön 81 §:n ja
kunnanvaltuuston päätöksen 7 § 10.2.2020 mukaisesti julkaisemalla kokousta koskeva kuulutus kunnan verkkosivuilla ja PyhtäänlehtiPyttisbladetissa 29.10.2025.
Kokouksen esityslista liitteineen on julkaistu sähköisessä
kokousjärjestelmässä 05.11.2025.
Päätösehdotus Kunnanhallitus toteaa kokouksen laillisesti koolle kutsutuksi ja päätösvaltaiseksi.
Päätös
2
Pöytäkirjan tarkastaminen Kvalt
Kvalt 10.11.2025 §
|
|
Valtuuston pöytäkirjan tarkastaa kaksi kullakin kerralla tähän tehtävään valittua valtuutettua siltä osin kun pöytäkirjaa ei tarkasteta kokouksessa (hallintosääntö 102 §). |
|
|
|
|
Päätösehdotus
|
Valtuusto valitsee kaksi valtuutettua tarkastamaan tämän kokouksen pöytäkirjan. |
|
Päätös |
|
3
Osavuosikatsaus 2/2025
|
Khall 20.10.2025 § 155 |
|
|
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
Toimialat ovat laatineet osavuosikatsauksen ajalta 1.1.-31.8.2025. Katsaus sisältää muun muassa koko kunnan tasoisen tuloslaskelman sekä tulosalueittain määrärahojen sekä raportoitavissa olevien toiminnallisten mittarien toteutumatilanteen samalta ajanjaksolta. Kunnan käyttötalousmenojen ja -tulojen tavoitetaso on ko. ajankohtana n. 66 %. Toimintatuottojen osalta toteutuma on 235 000 euroa yli tavoitetason. Menojen toteutuma alittaa tavoitetason 263 000 eurolla. Toimintakate alittaa budjetoidun 497 000 eurolla. Valtionosuudet ja verotulot ovat alle tavoitetason. Verotulojen tilitykset vaihtelevat kuukausittain. Rahoituskulut ovat toteutuneet alle budjetoidun. Vuoden ensimmäisen kahdeksan kuukauden tuloslaskelma osoittaa 172 243 euron ylijäämää. Ennuste koko tilikauden lopun tilanteesta on tässä vaiheessa budjetoidun mukainen. Ennusteeseen sisältyy epävarmuustekijöitä sekä positiiviseen että negatiiviseen suuntaan.
Esityslistan oheismateriaalina on osavuosikatsauksen materiaalit.
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus merkitsee asian tiedoksi ja lähettää sen edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi.
|
|
Päätös |
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
422/02.02.02/2023
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanvaltuusto merkitsee asian tiedoksi.
|
|
Päätös
Oheismateriaali |
|
Otsikko
OVK 2-2025 kooste - Oheismateriaali
Toteuma tekninen 1-8 2025
HyvLTK Toteumaraportti 1-8 2025
Investoinnit TOTEUMA 1 -8 2025
Strategiaohjelmat
toteuma 0825
4
Veroprosentit vuonna 2026
Khall 03.11.2025 § 162
Valmistelija Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
Verotusmenettelystä annetun lain 91 a §:n mukaan kunnan tulee ilmoittaa tuloveroprosentin suuruus Verohallinnolle viimeistään verovuotta edeltävän vuoden marraskuun 17. päivänä. Jos marraskuun 17. päivä on muu kuin arkipäivä, niin ilmoitus tulee tehdä viimeistään sitä seuraavana ensimmäisenä arkipäivänä (Laki säädettyjen määräaikain laskemisesta 150/1930 5 §).
Vuoden 2026 tuloveroprosentti ja kiinteistöveroprosentit tulee näin ollen ilmoittaa Verohallinnolle viimeistään maanantaina marraskuun 17. päivänä 2025.
Vuonna 2025 kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti Suomessa on 7,54. Valtuusto päätti joulukuussa 2019 nostaa Pyhtään kunnan tuloveroprosenttia 0,5 prosenttiyksiköllä 20,75 %:iin. Soteuudistukseen liittyneen leikkauksen myötä kunnan tuloveroprosentiksi muodostui 8,11. Tuloveroprosentti ilmoitetaan vuodesta 2024 alkaen kymmenyksen tarkkuudella. Tästä johtuen esimerkiksi Pyhtään vuonna 2023 voimassa ollut veroprosentti 8,11 pyöristettiin vuodelle 2024 lukuun 8,10.
Kymenlaakson kuntien keskimääräinen tuloveroprosentti on ollut kuluvana vuonna 9,12 %. Kymenlaakson alhaisin veroprosentti on vuonna 2025 ollut Pyhtäällä. Kotkan veroprosentti on 9,4, Kouvolan 8,9 ja Haminan 9,4. Miehikkälässä veroprosentti on 9,5 ja Virolahdella 9,9. Vertailun vuoksi todetaan lisäksi, että Uudenmaan maakuntaan kuuluvan Loviisan kaupungin veroprosentti on 7,6.
Vuoden 2026 talousarviota on valmisteltu siten, että tuloveroprosentti olisi 8,10.
Kiinteistöveroprosentit:
Kiinteistöverolain 11 §:n mukaan kunnanvaltuusto määrää kunnan kiinteistöveroprosenttien suuruuden vuosittain etukäteen samalla kun se vahvistaa varainhoitovuoden tuloveroprosentin. Kiinteistöveroprosentit määrätään prosentin sadasosan tarkkuudella.
Vuoden 2026 lakisääteiset kiinteistöveroprosenttien vaihteluvälit ovat samat kuin vuonna 2025:
- yleinen kiinteistöveroprosentti 0,93 - 2,00
- maapohjan yleinen kiinteistöveroprosentti tulee määrätä välillä 1,30– 2,00 %
- vakituisten asuinrakennusten veroprosentti 0,41 - 1,00
- muiden asuinrakennusten veroprosentti 0,93 - 2,00
- voimalaitosten veroprosentti korkeintaan 0,93 - 3,10
- yleishyödyllisten yhteisöjen veroprosentti 0,00 - 2,00
- rakentamattoman rakennuspaikan veroprosentti 2,00 - 6,00
|
|
Vuoden 2026 talousarvion valmistelussa on oletettu kiinteistöveroprosentit pidettäväksi vuoden 2025 tasolla. Vuonna 2026 kertyvän kiinteistöveron laskennallinen arvioitu määrä olisi näin ollen noin 2,2 miljoonaa euroa.
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että:
- Kunnan tuloveroprosentiksi määrätään 8,10 vuonna 2026
- Kunnan kiinteistöveroprosentit ovat vuonna 2026 seuraavat:
- yleinen kiinteistöveroprosentti sekä erillinen maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30 - vakituisten asuntojen kiinteistöveroprosentti 0,62 - muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,55 - voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10 - pienvoimalaitos, yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30 - yleishyödyllisten yhteisöjen omistamien pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä olevien kiinteistöjen kiinteistöveroprosentti 0,00.
|
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
421/02.02.00/2025
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle, että: |
- Kunnan tuloveroprosentiksi määrätään 8,10 vuonna 2026
- Kunnan kiinteistöveroprosentit ovat vuonna 2026 seuraavat:
- yleinen kiinteistöveroprosentti sekä erillinen maapohjan kiinteistöveroprosentti 1,30
- vakituisten asuntojen kiinteistöveroprosentti 0,62
- muiden asuinrakennusten kiinteistöveroprosentti 1,55
- voimalaitosten kiinteistöveroprosentti 3,10
- pienvoimalaitos, yleinen kiinteistöveroprosentti 1,30
- yleishyödyllisten yhteisöjen omistamien pääasiallisesti yleisessä tai yleishyödyllisessä käytössä olevien kiinteistöjen kiinteistöveroprosentti 0,00.
Päätös
5
Tarkastuslautakunnan arviointikertomus 2024 / Vastineet
|
Tark 28.05.2025 § 40 |
|
|
|
|
|
|
Jatketaan arviointikertomuksen 2024 valmistelua.
|
|
Päätösehdotus |
Allekirjoitetaan arviointikertomus.
|
|
Päätös
|
|
|
Kvalt 09.06.2025 § 28 |
|
|
|
|
|
Päätösehdotus |
Tarkastuslautakunta esittää valtuustolle, että lautakunnilta ja toimialoilta pyydetään vastineet arviointikertomuksessa esitettyihin havaintoihin, selvityspyyntöihin ja suosituksiin sekä ilmoittamaan niistä kunnanvaltuustolle ja edelleen tarkastuslautakunnalle marraskuun loppuun mennessä.
|
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Khall 03.11.2025 § 164 |
|
|
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
Tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen vuodelta 2024 on valmisteltu liitteenä oleva vastine
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että annetut vastineet hyväksytään ja annetaan edelleen tarkastuslautakunnalle tiedoksi.
|
|
Päätös |
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
2/00.03.01/2025
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus ehdottaa valtuustolle, että annetut vastineet hyväksytään ja annetaan edelleen tarkastuslautakunnalle tiedoksi.
|
|
Päätös
Liitteet |
|
Numero Otsikko
Liite1 Arviointikertomus 2024
Liite2 Vastineet tarkastuslautakunnan
arviointikertomukseen 2024
6
Hakumenettely painotettuun perusopetukseen Hirvikosken koululle
Hvltk 23.09.2025 § 49
Valmistelija Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640
Hyvinvointilautakunnan suomenkielinen jaosto on kokouksessaan
10.09.2025 § 7 hyväksynyt Pyhtään kunnan opetussuunnitelman muutoksen koskien Hirvikosken koulun painotettua perusopetusta. Hirvikosken koulussa toteutetaan luonto- ja yrittäjyyspainotteista perusopetusta kaikilla vuosiluokilla 1-6, lukuvuodesta 2026-2027 alkaen.
Hyvinvointilautakunnan suomenkielinen jaosto esittää, että hakumenettely painotettuun perusopetukseen olisi avoin kaikille Pyhtään kunnan peruskoululaisille sekä esiopetukseen osallistuville oppilaille. Tämä edellyttää lautakunnan ja edelleen kunnanhallituksen päätöstä lähikouluperiaatteesta luopumisesta Hirvikosken koulun osalta.
Päätös mahdollisuudesta hakeutua painotettuun perusopetukseen tukee koululaisten yhdenvertaisuutta. Ratkaisulla on myös vaikutuksia Hirvikosken kylän elinvoimaisuuteen sekä kylän yhteisöllisyyden tukemiseen ja vahvistamiseen. Toimenpide on Pyhtään kuntastrategian mukainen ja tämä kohdistuu mm. seuraaviin strategisiin tavoitteisiin:
Pyhtää kartalle:
Erottautuminen kuntakentästä
Ratkaisu on rohkea toimenpide kyläkoulun elinvoimaisuuden kannalta.
Painotetulla perusopetuksella tuetaan koululaisten yrittäjälähtöisiä taitoja. Lisäksi ratkaisulla tuetaan asukaslähtöisyyttä.
Helpoin arki, paras kasvualusta:
Laadukas varhaiskasvatus ja perusopetus
• Pyhtään erottautumis- ja vetovoimatekijä: laadukkaat lasten ja nuorten palvelut
• Varmistetaan laadukkaat resurssit varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen sekä laadukkaat ajanmukaiset oppimisympäristöt ja niiden kehittäminen. Kokeillaan uusia pedagogisia ratkaisuja.
• Huolehditaan nopeasta pääsystä varhaiskasvatukseen, myös yksityisiä palveluntuottajia, yksi ruotsinkielinen päiväkoti.
• Säilytetään yhden keskuskoulun ja kyläkoulujen malli, joista yksi ruotsinkielinen.
• Toteutetaan työelämälähtöisyyttä: taitojen vahvistaminen perusopetuksessa, nuorten kesätyöpaikat, ohjaamon rooli.
• Tarjotaan monipuolista harrastustoimintaa lapsille ja nuorille lähellä ja kytkettynä koulupäivään, harrastuskokeiluja, kansainvälisiä hankkeita.
Hakumenettelyn avaamisella on kustannusvaikutuksia, mitkä aiheutuvat mahdollisista koulukyydeistä. Koulukyytikustannuksissa pyritään kuitenkin mahdollisimman edullisiin ratkaisuihin, reitittämällä kyydit mahdollisimman tehokkaasti. Kustannukset vaihtelevat lukuvuosittain.
Päätösehdotus Hyvinvointilautakunta päättää esittää kunnanhallitukselle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.
Päätös Hyväksyttiin.
Khall 06.10.2025 § 148
Valmistelija Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640
Päätösehdotus Hyvinvointilautakunta esittää kunnanhallitukselle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.
Päätös Asian käsittelyn aikana esittelijä muutti päätösehdotuksen kuulumaan seuraavasti:
Hyvinvointilautakunta esittää kunnanhallitukselle ja edelleen kunnanvaltuustolle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.
Esittelijän muutettu päätösehdotus hyväksyttiin.
Kvalt 10.11.2025
389/00.01.02.00/2025
Valmistelija Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää kunnanvaltuustolle kuntastrategian mukaisesti avoimen haun mahdollisuutta kaikille Pyhtään koululaisille Hirvikosken koulun painotettuun perusopetukseen, avoimen haun mahdollisuus koskee myös esiopetukseen osallistumista.
Päätös
7
Jätepoliittinen ohjelma 2025-2030
|
Khall 03.11.2025 § 165 |
|
|
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
Jätepoliittisella ohjelmalla Kymen jätelautakunnan ja Kymenlaakson Jäte Oy:n toimialueen kunnat asettavat yhteiset kehittämistavoitteet vastuulleen kuuluvalle asumisen ja kuntien omien hallinto- ja palvelutoimintojen yhdyskuntajätteen jätehuollolle. Jätepoliittinen ohjelma 2025–2030 on laadittu alueen kuntien nimeämässä ohjausryhmässä.
Ohjelmaluonnos on ollut yleisesti nähtävillä ja luonnoksesta on pyydetty kunnilta lausunnot syksyllä 2024. Pyhtään lausunnon on antanut kunnanhallitus 21.10.2024 § 120. Kunnalla ei tällöin ollut lausuttavaa asiaan.
Ohjausryhmä on lähettänyt Kymen jätelautakunnan kautta ohjelman hyväksyttäväksi kuntien valtuustoissa.
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy jätepoliittisen ohjelman vuosille 2025-2030 liitteen mukaisesti
|
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
461/11.06/2024
|
|
|
Valmistelija
|
Tommi Koskinen, p. 046 922 8207
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus ehdottaa kunnanvaltuustolle, että se hyväksyy jätepoliittisen ohjelman vuosille 2025-2030 liitteen mukaisesti.
|
|
Päätös
Liitteet |
|
Numero Otsikko
Liite3 Jätepoliittinen ohjelma 2025-2030, Kymen jätelautakunnan alueen kunnat
8
Etelä-Kymenlaakson kotouttamisohjelman raportti 2023-2024
|
Hvltk 23.09.2025 § 50 |
|
|
|
|
|
Valmistelija |
Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640
|
|
|
Vanhan kotoutumislain (1386/2010) mukaan kuntien tuli laatia kotouttamisohjelma. Viimeisin Etelä-Kymenlaakson kuntien yhteinen seudullinen kotouttamisohjelma on tehty vuosille 2023–2026. Seudullista kotouttamisohjelmaa on toteutettu jo vuodesta 2013. Kotouttamisohjelma hyväksytään kuntien ja kaupunkien valtuustoissa ja sen sisältö nivoutuu kuntien ja kaupunkien strategioihin. |
|
|
Ohjelmaan on laadittu sekä kuntakohtaiset että yhteiset seudulliset tavoitteet. Ohjelman tavoitteiden toteutumista seuraa ja arvioi seudullinen Maahanmuuttotoimikunta. Esiteltävässä raportissa kuvataan vuosien 2023– 2024 toimintaa. |
|
|
Kotoutumislain piiriin kuuluvat Suomeen muuttaneet maahanmuuttajat, jotka eivät ole Suomen kansalaisia. Kotoutumislakia ei sovelleta turvapaikanhakijoihin. Tilapäisesti maahan muuttaneella henkilöllä on mahdollisuus laissa mainittuihin toimenpiteisiin ja palveluihin, kuten opiskelijat ja tilapäisen suojelun saaneet. |
|
|
Etelä-Kymenlaakson kunnilla on yhteinen sopimus kotoutumisen palveluiden järjestämisestä.
|
|
Päätösehdotus |
Hyvinvointilautakunta merkitsee kotouttamisohjelman raportin 2023-2024 tiedoksi ja antaa raportin edelleen kunnanhallitukselle sekä kunnanvaltuustolle tiedoksi.
|
|
Päätös
|
Merkittiin tiedoksi. |
|
Khall 06.10.2025 § 149 |
|
|
|
|
|
Valmistelija
|
Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640
|
|
Päätösehdotus |
Hyvinvointilautakunta esittää kotouttamisohjelman raportin 2023-2024 tiedoksi kunnanhallitukselle ja kunnanvaltuustolle. |
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
305/00.04.01/2023
|
|
|
Valmistelija
|
Rehtori Sari Hakulinen, p. 044 767 6640
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanvaltuusto merkitsee asian tiedoksi.
|
|
Päätös
Oheismateriaali |
|
Otsikko
Etelä-Kymenlaakson
kotouttamisohjelman raportti 2023_2024
9
Valtuustoaloite / Pesimäaikaisten hakkuiden välttäminen ja luonnon monimuotoisuuden huomioiminen Pyhtään kunnan omistamissa metsissä
Tekltk 27.08.2025 § 53
Valmistelija Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503
Vihreiden valtuustoryhmä on jättänyt 9.6.2025 valtuustoaloitteen; Pesimäaikaisten hakkuiden välttämisestä ja luonnon monimuotoisuuden huomioimisesta Pyhtään kunnan omistamissa metsissä. Aloite oheismateriaalina.
Pyhtään kunnassa tehdään hakkuita pääosin virkistyskäyttöön suunnitelluissa metsissä, jolloin aluskasvillisuuden säilyminen ja metsän esteettisyys ovat erityisen tärkeitä. Tällaisissa tapauksissa hakkuiden ajoituksessa kannattaa ottaa huomioon sekä ekologiset että virkistyskäytön näkökulmat.
Pyhtään kunta kiittää valtuutettuja tärkeästä aloitteesta, joka nostaa esille luonnon monimuotoisuuden suojelun ja kuntalaisten hyvinvoinnin kannalta merkittäviä teemoja. Kunnan strategiset tavoitteet, kuten "Helpoin arki, Paras kasvualusta" ja "Pyhtää Kartalle", tukevat kestävän kehityksen ja luonnonläheisyyden huomioimista kaikessa toiminnassa.
1. Pesimäaikaisten hakkuiden välttäminen Pyhtään kunta tunnistaa lintujen pesimärauhan merkityksen ja luonnonsuojelulain velvoitteet. Kunta sitoutuu tarkastelemaan metsänhoitokäytäntöjään ja varmistamaan, että pesimäaikaiset hakkuut vältetään huhti-heinäkuun aikana, ellei kyseessä ole välttämätön turvallisuuteen tai infrastruktuurin toimivuuteen liittyvä toimenpide. Tämä linjaus tullaan sisällyttämään kunnan metsänhoitosopimuksiin ja urakoitsijoiden ohjeistuksiin. Lisäksi kunta varmistaa, että urakoitsijat saavat tarvittavan koulutuksen ja tiedon pesimärauhan huomioimisesta.
2. Virkistysmetsien hoidon arviointi Pyhtään kunta on sitoutunut edistämään kuntalaisten hyvinvointia ja luonnon monimuotoisuutta. Virkistysmetsien hoidon vaikutuksia arvioidaan jatkossa tarkemmin ottaen huomioon sekä Luonnonvarakeskuksen että Metsähallituksen suositukset.
Arvioinnissa huomioidaan myös kuntalaisten odotukset ja näkemykset. Tavoitteena on löytää tasapaino virkistyskäytön, maisema-arvojen ja luonnon monimuotoisuuden välillä.
3. Avoin viestintä ja esimerkin näyttäminen Pyhtään kunta viestii avoimesti toimintalinjoistaan ja päätöksistään kuntalaisille. Tämä sisältää tiedottamisen pesimärauhan huomioimisesta sekä virkistysmetsien hoidon periaatteista. Kunta haluaa toimia esimerkkinä vastuullisesta ja luonnonläheisestä metsänhoidosta, mikä vahvistaa Pyhtään profiilia houkuttelevana ja kestävänä kuntana.
Valtuustoaloitteessa esitetyt toimenpiteet ovat linjassa Pyhtään kunnan arvojen ja tavoitteiden kanssa. Kunta ryhtyy toimenpiteisiin varmistaakseen, että pesimärauhan velvoitteet ja luonnon monimuotoisuuden suojelu huomioidaan kaikessa metsänhoidossa. Lisäksi virkistysmetsien hoitoa kehitetään kuntalaisten hyvinvointia ja ekologisia arvoja tukevaksi.
Em. päätös hakkuiden välttäminen lintujen pesimäaikana (huhti-heinäkuu) voi aiheuttaa seuraavia vaikutuksia vaikutuksia metsänhoidon käytäntöihin ja aikatauluihin, jotka on hyvä ottaa huomioon päätöksenteossa:
1. Aikataulujen tiivistyminen ja resurssien hallinta
• Lyhyempi hakkuukausi: Kun hakkuita ei tehdä huhti-heinäkuussa, käytännössä hakkuut keskittyvät syksyyn, talveen ja varhaiskevääseen. Tämä voi aiheuttaa painetta metsänhoidon aikataulutukseen ja resurssien hallintaan.
• Urakoitsijoiden saatavuus: Metsäkoneurakoitsijoiden ja työntekijöiden saatavuus voi olla rajallista, jos hakkuut keskittyvät lyhyemmälle ajanjaksolle. Tämä voi nostaa kustannuksia, jos työvoimaa joudutaan kilpailuttamaan tiukemmassa aikataulussa.
2. Kustannusvaikutukset
• Korkeammat hakkuukustannukset: Lyhyempi hakkuukausi voi nostaa urakoitsijoiden hintoja, koska koneiden ja työntekijöiden käyttöä joudutaan tehostamaan rajatulla ajanjaksolla.
• Varastoinnin tarve: Jos puuta hakataan enemmän kerralla, voi syntyä tarve varastoida puuta pidempään ennen sen kuljetusta tai myyntiä. Tämä voi lisätä logistiikka- ja varastointikustannuksia.
3. Vaikutukset metsänhoidon suunnitteluun
• Hakkuusuunnitelmien joustavuus: Metsänhoitosuunnitelmia on mukautettava niin, että hakkuut voidaan toteuttaa pesimäajan ulkopuolella. Tämä voi vaatia tarkempaa suunnittelua ja priorisointia.
4. Puunkorjuun ajoituksen vaikutukset puun laatuun ja markkinoihin
• Markkinatilanne: Puun kysyntä ja hinnat voivat vaihdella vuodenajasta riippuen. Jos hakkuut keskittyvät tiettyyn ajankohtaan, kunta voi joutua sopeutumaan markkinatilanteeseen, mikä voi vaikuttaa puun myynnistä saataviin tuloihin.
6. Ympäristövaikutukset
• Talvihakkuut: Talvella tehtävät hakkuut voivat olla ympäristön kannalta parempi vaihtoehto, koska maaperä on jäässä, mikä vähentää metsäkoneiden aiheuttamia maastovaurioita. Toisaalta etelässä talvet voivat olla leutoja, lumettomia ja kosteita, jolloin talvihakkuden etuja ei saada, vaan aluskasvillisuuden säilyminen ja metsän esteettisyys kärsii enemmän, kuin kuivassa maastossa työskenneltäessä. (telat/kumipyörät, koneden siirtokulut kasvaa teloilla ajettaessa)
|
Päätösehdotus |
Tekniikkalautakunta päättää antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle edellä selostuosiossa esitetyn vastineen Vihreän valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen.
|
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Khall 15.09.2025 § 141 |
|
|
|
|
|
Valmistelija
|
Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus antaa valtuustolle edellä selostuosossa esitetyn vastineen Vihreän valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen ja esittää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.
|
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
269/11.06/2025
|
|
|
Valmistelija
|
Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503
|
|
Päätösehdotus |
Valtuusto merkitsee edellä selostuosossa esitetyn vastineen Vihreän valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen tiedoksi ja päättää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.
|
|
Päätös |
|
10
Mikrometsän perustaminen Huutjärven pohjoispuolelle
Tekltk 30.09.2025 § 61
Valmistelija Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503
Pyhtään Perussuomalaiset ovat tehneet aloitteen; Valtuustoaloite kakkaongelman ratkaisemiseksi. Aloite oheismateriaalina.
Aloitteessa ehdotetaan Mikrometsän perustamista ns. Motellinrannan puistoalueelle Valkoposkihanhien häätämiseksi tai vaihtoehtoisesti muualle sopivaan paikkaan.
Motellinrannan ns. puistoalue on pääosin kaavanmukaista kerrostalojen rakennusaluetta. Paikalle voi siten perustaa tilapäisesti mikrometsän, joka poistuu, jos tonteille löytyy rakentaja. Siten mikrometsälle olisi parempi tulisi etsiä muualta sopiva paikka, jos mikrometsästä halutaa pysyvä.
Kakkaongelmaan ratkaisuksi voidaan kokeilla Motellinrannan viheralueiden niittämättä jättämistä, joka olisi halvin ja nopein ratkaisu.
Motellinrannan liikenneympyrän itäpuolella on n. 350 m2 kokoinen viheralue, joka saattaisi sopia mikrometsän perustamiseen ja johon on jo istutettu muutamia puita. Kotkassa 250 m2 kokoisen alueen mikrometsän budjetti oli n. 25 000 €, joten n. 350 m2 alueen metsittämisen hinta olisi siten n. 35 000 €.
Vuoden 2026 investointisuunnitelma on parhaillaan laadittavana ja sen käsittely alkamassa. Mikrometsän perustamiseen vaadittava määräraha olisi luontevaa lisätä vuoden 2026 investointisuunnitelmaan. Tavoitteena on käsitellä vuoden 2026 investointisuunnitelma 28.10.2025 pidettävässä tekniikkalautakunnan kokouksessa.
Päätösehdotus Tekniikkalautakunta päättää, että vuoden 2026 investointisuunnitelmaan lisätään 35 000 € määräraha Motellinrannan liikenneympyrän itäpuolisen viheralueen tai muun vastaavan kokoisen alueen Mikrometsittämiseen.
Päätös Tekniikkalautakunta päätti, että Motellinrannan pohjoisranta jätetään niittämättä eikä mikrometsää perusteta. Tekniikkalautakunta antaa kunnanhallitukselle ja edelleen valtuustolle edellä mainitun päätöksensä tiedoksi perussuomalaisten valtuustoryhmän tekemään aloitteeseen.
|
Khall 06.10.2025 § 150 |
|
|
|
|
|
Valmistelija
|
Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanhallitus: - Merkitsee tiedoksi tekniikkalautakunnan päätöksen. - Esittää asian edelleen kunnanvaltuustolle tiedoksi sekä ehdottaa valtuustolle, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.
|
|
Päätös
|
Hyväksyttiin. |
|
Kvalt 10.11.2025 |
|
|
376/11.06/2025
|
|
|
Valmistelija
|
Tekninen johtaja Janne Kaulio, P. 044 357 5503
|
|
Päätösehdotus |
Kunnanvaltuusto: - Merkitsee tiedoksi tekniikkalautakunnan päätöksen. - Päättää, että aloite todetaan loppuun käsitellyksi.
|
|
Päätös
Oheismateriaali |
|
Otsikko
Perussuomalaisten valtuustoaloite kakkaongelman ratkaisemiseksi

